HOE WERKT BREINTOOLS?
Tijdens onze trainingen ga je aan de slag met 2 vaste elementen: de Breintools-vragen en de Breintools-werkvormen.
Tijdens onze trainingen ga je aan de slag met 2 vaste elementen: de Breintools-vragen en de Breintools-werkvormen.
Jouw vraag staat centraal. Want daarmee houden we jouw brein gemotiveerd en gefocust. Op welk vlak wil jij je brein beter voor je laten werken? Wat is momenteel relevant in jouw leven? Op welke momenten wil je jouw brein beter kunnen sturen?
Een voorbeeldje. Vragen die een leerling in het voorgezet onderwijs zou kunnen hebben, zijn:
Als jouw vraag (of vragen) bekend is, gaan je ermee aan de slag aan de hand van 6 werkvormen. De werkvormen sluiten aan bij de principes van brain-based leren.
Dit zijn de 6 Breintools werkvormen:
Dit doen we aan het begin of einde van de bijeenkomst. Bedoeld om je eigen proces (het oefenen met een Breintool) te evalueren op een positieve manier.
Bijvoorbeeld aan de hand van een praatstok, over de streep, de stellingschaal, etc. Bedoeld om iedereen in je groep een stem te geven.
We laten een inspirerend persoon aan het woord of laten je een inspirerende toepassing van een Breintool zien. Bijvoorbeeld verpakt in een filmpje. Bedoeld om de spiegelneuronen in je brein te activeren en je zo te motiveren.
Pure breinkennis. Hoe beter je weet hoe je brein werkt, hoe bewuster je het kunt sturen.
Je krijgt inzicht in je eigen ontwikkeling en voortgang. Waar sta je met betrekking tot jouw vraag?
Je traint met het Breintool in kwestie en wordt zo sterker.